Naast het leveren van preventieve incassodiensten neemt Corp Support sociaal-juridische hoofdpijndossiers in zijn geheel over. Zoals de nieuwe ‘Overleden huurders’ dienstverlening. Wie pakt deze complexe zaken binnen Corp Support op? Dat is incassomedewerker Cindy Geene. Cindy is verantwoordelijk voor het gehele proces en zorgt ervoor dat deze kwesties zo snel mogelijk op professionele wijze, maar met oog en zorg voor de mens worden afgerond. Maak kennis met Cindy Geene!
Van de diversiteit in haar werk krijgt zij energie, uit een fijne omgang met mensen haalt zij haar voldoening en voor complexe kwesties draait zij zeker haar hand niet om. Cindy begon haar carrière in de toeristenbranche. Jarenlang werkte ze voor een groot vakantiepark. De werkzaamheden varieerden van het uitzoeken en regelen van uiteenlopende zaken voor vakantiegangers tot het oplossen van problemen. Alles met het oog om hen een zo fijn mogelijke vakantie te laten beleven. “Dat heb ik jarenlang met heel veel plezier gedaan, met de voornaamste reden dat het werk is waarbij je veelal met mensen in contact staat. Dat maak voor mij het werk heel leuk”, begint Cindy.
Uiteindelijk moet je doen waar je goed in bent en wat je leuk vindt
Toch kwam daar de carrièreswitch, het toerisme werd ingeruild voor de incassowereld. Cindy lacht: “Veel in contact staan met mensen, problemen oplossen, dingen uitzoeken, allemaal overeenkomsten in mijn werkzaamheden destijds en nu. Dus of dit nu binnen het toerisme is of incasso; dit zijn de kwaliteiten die ik kan inzetten en daarbij ook echt in de aard van het beestje zitten. Al is de boodschap die je brengt wel heel verschillend.”
De appel valt niet ver van de boom
Máár de incassowereld is niet geheel onbekend voor Cindy. “De incassobranche zit in onze familie. Zo is mijn vader tot zijn 70ste jaar deurwaarder geweest en heeft hij ook voor Janssen & Janssen gewerkt en mijn zus is manager bij gerechtsdeurwaarders Groenendaal & Van Krijl, een dochteronderneming van Janssen & Janssen. Niet een geheel onverwachte wending dus met deze genen. Net zoals veel collega’s, ben ook ik begonnen bij Janssen & Janssen op de afdeling KCC ofwel ‘Klant Contact Centrum’ en vanuit daar doorgerold naar Corp Support.”
Een structurele oplossing voor huurder en woningcorporatie
“Naast dat het mijn doel is om de huur en achterstanden betaald te krijgen of een regeling te treffen met huurders voor de woningcorporaties, vind ik het ook belangrijk dat er een goede structurele oplossing komt voor de debiteur. Dan bedoel ik niet direct een betaling of een regeling maar ook het aanbieden van hulp, want waar komen de schulden dan vandaan? Dat is vaak iets dat ze binnen vier muren willen houden. Uiteindelijk is het fijner om tot een structurele oplossing te komen als we weten wat er speelt en daar de oplossing op aan te passen. Dat kan ook zijn door een hulpinstantie in te schakelen. Zo probeer ik mensen te helpen en vanuit onze visie te werken.”
Al ins en outs van huurrecht
“Inmiddels werk ik zo’n 2,5 jaar voor Corp Support en ook in deze functie ziet elke dag er anders uit. Mijn werkzaamheden zijn veelal voor twee opdrachtgevers; Woonstichting Joost en Woongoed Middelbrug. Dat betekent ook dat wij tussen 09.00 en 17.00 uur altijd bereikbaar zijn voor hun huurders. Het kan dus zijn dat het een dag heel druk is met telefoontjes behandelen van huurders die allemaal vragen hebben over huurachterstanden. Daarnaast bel ik zelf ook naar huurders, zo probeer ik om contact te krijgen en afspraken te maken. Ondertussen staan we in nauw contact met onze opdrachtgevers en collega’s om bijvoorbeeld te overleggen over Vroegsignalering. Dus de ene dag vol met telefoontjes en de andere dag weer veel mailtjes afronden.” Maar daar blijft het niet bij, want zo vervolgt Cindy: “De Denktank van Janssen & Janssen (een team dat zich focust op het uitrollen van de Janssen & Janssen visie), is ook nog steeds onderdeel van mijn activiteiten, hetzelfde geldt voor de Vitaliteitsgroep én ik probeer ook tijd te besteden aan de cursus ‘Schuldulpverlening’ die ik volg. Conclusie: ik probeer zoveel mogelijk te doen eigenlijk, daar krijg ik energie van. Ook onze nieuwe dienstverlening ‘Overleden huurders’ moet nog aan het rijtje toegevoegd worden. Daar heb ik de afgelopen maanden veel tijd aan besteed om mij het gehele proces eigen te maken. Steven Houweling, jurist bij Janssen & Janssen, heeft mij als basis de cursus gegeven en ik ben vervolgens zoveel mogelijk over huurrecht aan het lezen. Klaar om woningcorporaties bij te staan.”
Nieuwe dienstverlening, nieuwe focus: ‘Overleden huurders’
Een goed bruggetje om verder in te duiken op de nieuwe dienstverlening van Corp Support; ‘Overleden huurders’! “We kwamen er in de praktijk achter dat het proces van overleden huurders voor woningcorporaties een uitdaging is. Juist omdat het zo’n complex proces is. Onze deurwaarders hebben hier een rol in met het uitvoeren van de ‘Akte van Constatering’. Goed om te weten is dat de deurwaarder pas na twee volle maanden na het overlijden van een huurder kan worden ingeschakeld, want dat is wettelijk vastgelegd. Dat zijn in onze ogen twee maanden waarin er veel gedaan kan worden om het proces te versnellen. Dat doen wij met deze nieuwe dienstverlening. Voor een woningcorporatie is het belangrijkste doel; zo snel mogelijk de woning weer verhuren. Maar dat is best lastig wanneer een huurder overlijdt, het huis vol staat met spullen en er geen erfgenamen bekend zijn. Dan moet er een lang proces gevolgd worden dat juridisch vaak heel complex is. Waar onze deurwaarders nu nog alleen langskomen voor één stap uit het proces; het uitvoeren van de ‘Akte van Constatering’ ofwel het noteren van alle spullen in huis, komt er voor woningcorporaties nog veel meer bij kijken. Naast dat het een lang proces is dat veel tijd in beslag neemt, een administratieve uitdaging is en juridisch ingewikkeld, weten zij in zoverre niet wat ze wel/niet met de woning mogen doen. Zij lopen tegen vragen aan als ‘Mogen wij naar binnen, want de huur wordt niet betaald?’. Ook met betrekking tot erfgenamen; ‘Zijn er erfgenamen?’, ‘aanvaarden zij de erfenis of willen zij die juist verwerpen?’ en ‘zijn zij verantwoordelijk voor de schulden?’.
Wij nemen nu de hele zorg uit handen voor woningcorporaties. Wij gaan op zoek naar de erfgenamen, leggen en onderhouden de contacten en maken afspraken. Alles met als doel om de woning zo snel mogelijk leeg te krijgen en daarnaast ook om ervoor te zorgen dat achterstanden worden betaald. Huurachterstanden moeten namelijk alsnog voldaan worden, ook al zijn ze ontstaan toen de persoon al overleden was of als het oude schulden zijn.”
Gevoelige zaken met veel emoties
“Wij begrijpen heel goed dat dit lastige en gevoelige zaken zijn aangezien het over mensen gaat die zijn overleden. Als je in contact komt met de erfgenamen is het dan ook een uitdaging om ervoor te zorgen dat zij de woning leeghalen en de huurschulden betalen. Vaak zitten zij nog midden in de rouwverwerking of zijn ze druk bezig met alle andere bijkomende zaken te regelen. Maar door het gesprek op de juiste manier te voeren en vooral met veel empathie kom je vaak heel ver. Wanneer het proces aan Corp Support wordt overgedragen, mogen ze van mij verwachten dat ik de zaak op een goede, efficiënte en snelle manier afwikkel. Zodat de verhuurders de woning zo snel mogelijk weer kunnen verhuren en dat de eventuele openstaande vordering betaald wordt. Dit doe ik op een juridisch verantwoorde manier en in goede communicatie met erfgenamen.”
Ondanks de bezige bij als Cindy is op de werkvloer, vindt zij thuis haar rust. Ze vindt het heerlijk om de werkdag te beginnen met een stevige ochtendwandeling en de dag af te sluiten met een avondwandeling van een uurtje in tijden van corona met het thuiswerken. “Verder geniet ik van de kleine dingen, zoals af en toe een weekendje weg met vriendinnen en ik ga graag uiteten of lekker op het terras zitten. Goed voor de balans in mijn leven”, sluit Cindy lachend af.